Celâl Amâsî
Sanatkâr Hakkında
Alî Çelebizâde Alâ’eddîn Hasan Çelebi’nin oğlu olarak Amasya'da doğdu. Tam ismi Mehmed Celâleddîn'dir. Küçük yaşta iken yanına verildiği Tokatlıoğlu Cemâleddîn Yusuf Çelebi’nin taht-ı tedrîsinde dini ilimleri öğrendi. Hüsn-i hattaki mahâreti sâyesinde tanıştığı Amasya Vâlîsi Şehzâde Bâyezid’in 1481 senesindeki cülûsundan sonra İstanbul’a gitti. Bir müddet burada bulunduktan sonra Amasya Vâlîliğ'ne tayin edilen Şehzâde Ahmed’in hüsn-i hat muallimi olarak Amasya'ya döndi. Burada iken H. 9 Zi'l-hicce 893/M. 14 Kasım 1488 tarihine müsâdif arefe günü vefât etti.
Hocaları
Talebeleri
Ketebe.org İsmail Orman
Aklâm-ı sitteyi evvelâ Yahyâ Sofî’den meşketmiş olan Celâl Amâsî, daha sonra İranlı hattatlardan Yahyâ Fettâhî-i Nişâbûrî’den istifâde ile kendine mahsûs bir şive oluşturmuştur. Hatta dönemin en önemli kültür merkezlerinden biri olan Amasya’nın yetiştirmiş olduğu değerli hattatlardan biri olarak, Menâkıb-ı Hünerverân’da “esâtize-i Rûm” olarak anılan, Anadolu’nun yedi hat üstâdından biri olarak kabul edilmiştir.
Ancak oluşturduğu şive, Yahyâ Sofî’nin hânesinden meşk arkadaşı olan, Hayreddîn Mar‘aşî’nin şâkirdlerinden Şeyh Hamdullah’ın - ki muhtemelen onun dayısı veyâ halasının zevci idi - ortaya koymuş olduğu şive karşısında rağbet görmemiş ve oğulları Cemâl Amâsî ve Celâlzâde Muhyiddîn Efendi ile Abdullah Amâsî tarafından temsil edilen kuru bir vadi olarak kalmıştır.
Müstakimzâde Süleyman Sâdeddin, Tuhfe-i Hattatin
Amasî’dir. Kadr-i müşterek hattât olup Nefeszâde ve Necîbâ dahi yazmıştır. Oğulları Muhyiddîn ve Mehmed Cemâlüddîn mezkûrlardır. Amasya sükkânından bir ma’rûf üstâd idi.